WebMD: Better Information. Better Health.
  • Bookmark This Page
  • Site Map
  • Sign up for WebMD Newsletters
Font Size
A
A
A

Fiber Funk?


WebMD Feature from "EatingWell"

Rachael Moeller Gorman

Think volume, rather than type

 


Soluble. Insoluble. Viscous. Fermentable. Fiber’s many forms can confuse the most ardent health nut and even nutrition professionals debate the precise benefits of each type. Thankfully, then, a series of recent studies have lifted one clear message above the noise: Don’t fret the categories, but focus on total fiber; getting lots of it from unprocessed plants will lower your risk of health problems well into your golden years.

That message has been taken to task by a French study. When researchers examining close to 6,000 people associated fiber intake with high blood pressure, cholesterol and other risk factors for cardiovascular disease, they came up with a complex latticework of benefits by type and source of fiber. For example, fiber from cereals was linked to lower body mass index and blood pressure while fiber from dried fruit and nuts was associated with a lower waist-to-hip ratio.

With two exceptions (see box), this type of breakdown is far too picky, says Texas A&M University nutrition scientist Joanne Lupton, who chaired a National Academy of Sciences panel on dietary reference intakes for fiber. “The more I read the studies,” she said, “the more it really is quite clear to me that it is fiber from the diet—total fiber—that’s beneficial.”

Observational studies on cardiovascular disease support Lupton’s claim. The massive Nurses’ Health Study and Health Professionals Follow-up Study, among others, found that adults who consumed the most total fiber, near the recommended 25 grams per day for women and 38 grams for men (double what typical Americans consume) are much less likely to suffer heart problems. “Collectively, it’s about a 30 percent risk reduction in heart disease,” Lupton says.

The big disappointment, however, is that current research has found no connection between fiber and colorectal cancer. That news undercuts the safety net of many people with a family history of colon cancer since doctors, depending upon intuition and encouraging animal studies, have long recommended high-fiber diets. Still, there may be some as-yet-unknown factor in fiber that produces a positive effect, says John Baron, an epidemiologist at Dartmouth Medical School.

Lupton says the data are stronger for type 2 diabetes, since a high-fiber diet has been linked to lower risk in several major studies. Other research shows that eating fiber may help prevent obesity and, of course, constipation.

In the end, many experts believe total fiber may really just be a proxy for healthy eating habits. “My feeling is that fiber itself has an effect, but other things—known or not—in healthy foods are also important,” says Denis Lairon, the researcher who conducted the French study.

“High-fiber foods are nutritious foods,” adds Lupton. “If you were to meet your recommended intake for fiber from foods and not exceed your calorie allotment, it would be extremely difficult to not eat a good diet."

webMD Video

click to expand/contract  Truth About Coffee

Can the secret of good health be found in a cup of joe? Not completely, but research is showing it's a good start.

Watch Video

click to expand/contract  Supermarket Savvy

click to expand/contract  Workout Foods

click to expand/contract  Sports Drinks

click to expand/contract  Truth About Alcohol

Most Popular Stories